WIE ZIJN WIJ?

Marieke Sprangers

Opgegroeid in een stabiel gezin, met broers en bouwende ouders, heb ik een waardevolle basis genoten voor mijn werkzame leven in de pedagogiek. Na een warme jeugd ging ik in Delft studeren. Aan de Hogeschool behaalde ik mijn eerste pedagogische graad als leerkracht voortgezet onderwijs. Op stages in binnen en buitenland maakte ik kennis met diverse onderwijsvormen en met het dagelijkse leven in een ander land.Spelkunst Therapeute Marieke Eenmaal aan het werk hield ik me het liefst bezig met mensen, hun welbevinden, en met het ontplooien van nieuwe initiatieven. Na een creatief-commerciële loopbaan in de zakelijke dienstverlening, koos ik voor fulltime moederschap. Dit gaf me ook een waardevolle voedingsbodem, om me verder te ontplooien, zowel in mijn vak en als mens.
Naast de zorg voor mijn vier kinderen behaalde ik het doctoraal examen Orthopedagogiek aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, met specialisatie Gezin en Gedrag. Tijdens mijn studie en stages ontwikkelde ik onder meer diagnostiek en therapie via spel en verhaal.

In het speciaal onderwijs en voor een landelijke schoolbegeleidingsdienst was ik in de functie van schoolpsycholoog belast met de diagnostiek van kinderen met een chronische ziekte of beperking, met opvoedings- en ontwikkelingsvragen, als ook advies en begeleiding aan ouders, leerkrachten en studenten. Naast mijn werk heb ik werkweken begeleid voor scholieren en studiedagen voor deskundigen.

Met kennis van en ervaring in de reguliere diagnostiek en behandelvormen, heb ik altijd met de kinderen en ouders gewerkt vanuit een holistische visie en systemische werkwijze. De pedagogische vraagstukken, waar ouders, kinderen en beroepsopvoeders in deze tijd voor staan, zijn mijns inziens het meest gebaat bij een holistische aanpak. Gedreven om wezenlijk en zinvol te kunnen werken en coachen volgde ik de driejarige post-hbo opleiding Actief beeldende therapie, gebaseerd op antroposofische menskunde. Sindsdien werk ik vanuit mijn eigen praktijk.

Opvoeding & zorg, werken & bouwen aan een gezond fundament, waarvan uit we leven en werken in verbinding met elkaar en met onze omgeving, vormen de essentie van mijn dagelijkse werk.

Dankbaar voor de kansen en vermogens die mij zijn gegund, de mooie mensen en de kennis en ervaring die ik mocht ontmoeten op mijn levenspad, heb ik in mijn werk de mogelijkheid gekregen om dit alles dienstbaar in te zetten. Daarin trof ik ook Jacobine.

Omdat mijn eigen kinderschare goeddeels op eigen benen staat, heb ik ruimte en gelegenheid om me structureel te verbinden met een nieuwe uitdaging in werk: Spelkunst!

Jacobine Noordsij

Toen ik nog op de bovenbouw van de Vrije school in Rotterdam zat wist ik dat ik kunstzinnig therapeut wilde worden. Ik informeerde naar de opleiding en daar werd verteld dat ik eerst maar mensenkennis en levenservaring moest gaan opdoen. Ik ben de verpleging in gegaan en in 4 jaar was ik gediplomeerd A-verpleegkundige. In 1993 trouwde ik met Kees en zijn we voor anderhalf jaar over de wereld gaan reizen. Spelkunst Therapeute JacobineToen we terugkwamen was er een vacaturestop voor verpleegkundigen en ben ik de particuliere zorg ingegaan. In 1996 werd onze zoon Pieter geboren. In dat jaar werd in Leiden op de hoge school een nieuwe deeltijd studie gestart, Antroposofische Gezondheidszorg met de mogelijkheid om daar sociaal kunstzinnig therapeut te worden! Ik greep mijn kans en heb de opleiding met succes afgerond.

In 1998 werd onze dochter Janne geboren en onze jongste zoon Stijn werd in het jaar 2001 geboren. Ik richtte een zelfstandige praktijk aan huis op. Hierin heb ik vele kinderen maar ook volwassenen begeleid met Kunstzinnige therapie. Ook oefende ik mijn vak uit op Zorgboerderij de Zwanenhoeve, alwaar ik voor een aantal uren per week werd ingehuurd.

Na een aantal jaren zelfstandig aan de slag te zijn geweest zijn we in 2007 met het gezin richting Afrika vertrokken waar we een reis hebben gemaakt. Vanuit onze woonplaats Langeweg naar het zuidelijkste puntje in Zuid-Afrika  in een oude brandweerauto. Om dit met je gezin mee te maken is heel bijzonder. We gaven de kinderen zelf les en we kwamen in contact met andere culturen. De dagelijkse zorg voor eten, drinken en hygiene maakt reizen ook hard werken en leert je enorm veel. Na 16 maanden kwamen we weer terug in Nederland waar ieder zijn leven weer oppakte en ik weer verder werkte in mijn eigen praktijk.

In 2011 zijn we wederom naar Afrika afgereisd. We gaven de kinderen (inmiddels middelbare scholieren) weer zelf les en gaven ons weer over aan het reisleven. Ik heb inmiddels veel mensenkennis en levenservaring opgedaan en de kinderen zijn nu allemaal op middelbare school.

Na vele succesvolle reizen in mijn leven is het nu tijd voor een nieuw initiatief!

Spelkunst, diagnostiek, coaching en therapie! Samen met Marieke Sprangers wil ik zorgdragen voor kinderen en volwassenen. Ik wil ze helpen hun eigen pad te volgen. Ze begeleiden op weg…..

SPELKUNST

Wij zijn collega’s. Met warme belangstelling volgden we elkaar al enige tijd in werk en levenswandel. We bleken te werken vanuit dezelfde visie en drijfveer. Zowel in werk als wereldbeeld matchen wij naadloos. Een bijzondere ontmoeting. Zo is Spelkunst ontstaan!

Vanuit een gemeenschappelijke drijfveer, een stevig gefundeerde visie en mensbeeld bedienden wij voorheen al eenzelfde clienteel, ieder vanuit haar eigen praktijk. Doordat onze expertise zowel overlappend is, als aanvullend op elkaar, kunnen wij juist advies en therapeutische begeleiding bieden die optimaal dienstbaar is aan de hulpvraag van onze client. Zo versterkt onze samenwerking onze dienstverlening, zowel praktisch als inhoudelijk. Onze aanpak is maatwerk. Letterlijk en figuurlijk. Wederzijds respect en vertrouwen blijven in het hele proces van groot belang.

In onze visie gaat het er niet om wat we aan de jonge mens moeten aanreiken of aanpassen in hen om ze in de huidige maatschappij te doen invoegen, maar juist om datgene wat er in aanleg al uniek in hen aanwezig is en tot wasdom wil komen. Want pas dan kan die jonge mens zich optimaal ontplooien, zichzelf worden en zijn authentieke krachten dienstbaar maken aan die maatschappij.

SPELKUNST IS EEN UNIEK SAMENGAAN

  • van onafhankelijke deskundigen. Jacobine en Marieke werken incidenteel ook samen met andere experts op het gebied van beweging, voeding en andere aanpalende disciplines, om onze clienten optimaal van dienst te kunnen zijn, afgestemd op de vraagstelling.
  • van onze specifiek aanpak samen met het vertrouwen van onze client
  • van spel- en kunstzinnige werkvormen in diagnostiek, coaching en therapie. Spelen is werkelijk de meest wezenlijke wijze van ontplooien van de jonge mens. Jonge kinderen leren door nabootsen in het spel, ze leren vooral door te doen. Proefondervindelijk. Dat is essentieel. En wij volwassenen dienen die onontbeerlijke vorm van ontplooiing voor de jonge mens te waarborgen, opdat zij gezond gedijen.

Daar helpen wij graag bij.

Op elke leeftijd, in elke ontwikkelingsfase: Wees welkom!

Neem contact met ons op

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien